Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

News

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Ο Δήμος Γεροσκήπου πληροφορεί τους δημότες του ότι τα συνεργεία αποκομιδής σκυβάλων δεν θα εργαστούν την Τετάρτη, 1 Ιανουαρίου 2020 (Πρωτοχρονιά). Ως εκ τούτου, η αποκομιδή σκυβάλων θα διεκπεραιωθεί την Τρίτη, 31 Δεκεμβρίου 2019.

Ανακοίνωση

Ο Δήμος Γεροσκήπου πληροφορεί τους Δημότες του ότι τα συνεργεία αποκομιδής των σκυβάλων δεν θα εργαστούν την Τετάρτη, 25 Δεκεμβρίου 2019 (ημέρα των Χριστουγέννων) και ως εκ τούτου, η αποκομιδή των σκυβάλων θα γίνει την Τρίτη 24 Δεκεμβρίου 2019.

 

Από Δήμο Γεροσκήπου

ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ( Πρ. 80/2019) “ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΙΛΟΤΕΧΝΗΣΗ 4 ΠΡΟΤΟΜΩΝ ΗΡΩΩΝ ΣΤΗΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΠΛΑΤΕΙΑ ΤΟΥ”.

Για την προκήρυξη και τους όρους της προσφοράς, παρακαλώ ακολουθείστε τους πιο κάτω συνδέσμους:

ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ 80-2019

ΟΡΟΙ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΤΕΣΣΑΡΩΝ ΠΡΟΤΟΜΩΝ 80-2019

 

 

 

«Πρασινίζουμε τη Γεροσκήπου»

 

Με σύνθημα «Πρασινίζουμε τη Γεροσκήπου, ο Δήμος, η Πρωτοβουλία Πολιτών «100,000 trees in Paphos» και  το Κέντρο Έρευνας και Μελέτης «Ακτή» διοργάνωσαν δεντροφύτευση εντός των δημοτικών ορίων, φυτεύοντας 600 δέντρα.Στη δεντροφύτευση συμμετείχαν δεκάδες πολίτες διαφόρων ηλικιών. Κατά τη διάρκεια της περιδιάβασης μέσα στη πόλη πραγματοποιήθηκε  και καθαρισμός των διάφορων χώρων. Η δραστηριότητα κατέληξε στην Πλατεία της Γεροσκήπου όπου και παρουσιάστηκε πρόγραμμα, που περιλάμβανε μουσική, διαδραστική αφήγηση παραμυθιού, όπως και διάφορες άλλες δραστηριότητες.

Συνενώσεις: Επικράτησαν οι σκοπιμότητες και οι «παραγγελιές»

 

Μετά και την ανακοίνωση από τον Υπουργό Εσωτερικών (2/12) του σχεδιασμού των συνενώσεων, θα θέλαμε να σημειώσουμε τα ακόλουθα:

 

  1. H σχετική πρόταση του Υπουργείου Εσωτερικών σε ό,τι αφορά τον Δήμο Γεροσκήπου απορρίπτεται κατηγορηματικά από το Δημοτικό Συμβούλιο και την τοπική κοινωνία. Υπάρχει εναλλακτική και, κατά την άποψή μας, καλύτερη και πιο επωφελής επιλογή για την περιοχή, όπως είναι η συνένωσή του Δήμου Γεροσκήπου με όμορες κοινότητες.

 

  1. O προτεινόμενος σχεδιασμός έγινε χωρίς να προηγηθεί διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους δήμους και κοινότητες και χωρίς την αναγκαία συναίνεση. Η παράλειψη του κράτους να διεξάγει διαβουλεύσεις με τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης για θέματα που τους αφορούν άμεσα, όπως είναι οι συγχωνεύσεις, αποτελεί παράβαση του Ευρωπαϊκού Χάρτη Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Άρθρο 4.6), τον οποίο η Κυπριακή Δημοκρατία έχει συνυπογράψει και επικυρώσει. Σημειώνεται ότι ο Δήμος απέστειλε μέχρι σήμερα πέντε επιστολές στον Υπουργό Εσωτερικών, χωρίς να απαντηθεί καμία, κατά παράβαση πρόνοιας του συντάγματος και σχετικού νόμου για υποχρέωση της διοίκησης για απάντηση μέσα σε προθεσμία 30 ημερών.

 

  1. Στον σχεδιασμό του ΥΠ.ΕΣ. για τις συνενώσεις, επικράτησαν οι σκοπιμότητες (πολιτικές και οικονομικές) και οι «παραγγελιές» μεγαλύτερων δήμων. Το αποτέλεσμα ήταν η δημιουργία στρεβλώσεων, αφού υποβαθμίστηκαν εύρωστοι και βιώσιμοι δήμοι σε «διαμερίσματα», αναβαθμίστηκαν δήμοι που υπολειτουργούσαν και χωριά εξελίχθηκαν σε δήμους! Διάλυση δήμων και δημιουργία νέων κατά το δοκούν, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η βούληση των ίδιων των πολιτών.

 

  1. Κάποιες από τις προτάσεις συνενώσεων που ανακοινώθηκαν, ούτε καν εξετάστηκαν μέσα από τη σχετική μελέτη του Υπουργείου Εσωτερικών και, κατά συνέπεια, δεν τεκμηριώθηκε η προτεινόμενη σύστασή τους! Αντίθετα, έγγραφες και αιτιολογημένες προτάσεις, όπως αυτή του Δήμου Γεροσκήπου, η οποία περιλαμβανόταν και στα σενάρια της μελέτης, δε λήφθηκε υπόψη.

 

  1. Σε όλες τις πόλεις δημιουργούνται δήμοι δυτικά και ανατολικά των πόλεων, με την προοπτική συνένωσης και άλλων κοινοτήτων στο μέλλον. Για την Πάφο, αντίθετα, δημιουργείται Δήμος Δυτικής Πάφου, αλλά όχι Ανατολικής!

 

  1. Ενώ ο Δήμος Γεροσκήπου απέστειλε στις 21 Οκτωβρίου 2019 την τελική του πρόταση για τις συνενώσεις, διορθώνοντας λανθασμένα αριθμητικά στοιχεία της μελέτης που αφορούσαν τη Γεροσκήπου, ο Υπουργός Εσωτερικών, στην προσπάθειά του να δικαιολογήσει την πρόταση συνένωσης των Δήμων Πάφου και Γεροσκήπου και αριθμού κοινοτήτων, επέμεινε να ανακυκλώνει τα ίδια λάθη, αναφέροντας ότι η έκταση του Δήμου Γεροσκήπου είναι «κάτω από 8 τ.χλμ.» (ενώ είναι σχεδόν 15τ.χλμ.) και ότι ο πληθυσμός του είναι «μόλις 5,6% των κατοίκων της Πάφου» (ενώ είναι 9% και αποτελεί μετά τον Δ. Πάφου τη μεγαλύτερη πληθυσμιακά ενότητα)!

 

  1. Ο ΥΠ.ΕΣ., για να δικαιολογήσει την πρότασή του για την τύχη του Δήμου Γεροσκήπου, ανέφερε ότι «το Δημαρχείο της Γεροσκήπου «απέχει μόνο 3,7χλμ. από το Δημαρχείο της Πάφου».Ας μας απαντήσει ο. κ. Υπουργός πόση θα είναι η χιλιομετρική απόσταση του Δημαρχείου της Πάφου από την έδρα του «Δήμου Δυτικής Πάφου», που θα βρίσκεται στην επίσης γειτονική του Δήμου Πάφου, Χλώρακα.

 

  1. Από τη συνένωση Δήμου Πάφου, Δήμου Γεροσκήπου και αριθμού κοινοτήτων, ισχυρίζεται ο ΥΠ.ΕΣ., θα υπάρχουν ετήσιες εξοικονομήσεις 1,25 εκατομμύρια ευρώ. Πού το βρήκε αυτό το νούμερο, αφού η μελέτη του δεν εξέτασε ένα τέτοιο σενάριο; Αντίθετα, από τη συνένωση Δήμου Γεροσκήπου και κοινοτήτων, η ίδια η μελέτη του ΥΠ.ΕΣ. αναφέρει ότι βελτιώνει τις οικονομίες κλίμακας της περιοχής και οι εξοικονομήσεις ετησίως θα είναι της τάξης του 1,2 εκατομμύρια ευρώ! Το ποσό εξοικονόμησης, δηλαδή, είναι στα ίδια επίπεδα με αυτό που ισχυρίζεται ο Υπουργός ότι προκύπτει από τη δική του πρόταση συνένωσης!

 

  1. Ο ΥΠ.ΕΣ. αναφέρει ότι, εκτός από τον Δήμο Πάφου, οι άλλοι δήμοι της επαρχίας έχουν χαμηλή διοικητική ικανότητα (αυτή συνδέεται κυρίως με τον αριθμό των εργαζομένων που απασχολούν). Όμως, η ίδια μελέτη του ΥΠ.ΕΣ. κατέδειξε ότι ο Δήμος Γεροσκήπου, σε ό,τι αφορά τον δείκτη επάρκειας του εργατοϋπαλληλικού προσωπικού, που, σύμφωνα με τη μελέτη, αποτελεί σημαντικό κριτήριο που προσδιορίζει τη βιωσιμότητα ενός δήμου, βρίσκεται στον μέσο όρο τόσο για τους υπαλλήλους όσο και για τους εργάτες. Ας σημειωθεί ότι εδώ και σχεδόν δέκα χρόνια υπάρχει μορατόριουμ προσλήψεων, το οποίο φαίνεται δεν ίσχυε για τον Δήμο Πάφου (π.χ. προσλήψεις 18 υπαλλήλων εντός του 2020)!

 

Το ερώτημά μας εξακολουθεί να είναι αναπάντητο από τους αρμόδιους της μεταρρύθμισης: Εφόσον η συνένωση του Δήμου Γεροσκήπου με όμορες κοινότητες τηρεί και εξασφαλίζει τους κύριους στόχους που θέτει η μελέτη, γιατί να μην επιλεγεί το εναλλακτικό αυτό σενάριο και πρέπει οπωσδήποτε να απορροφηθεί από τον Δήμο Πάφου; Γιατί να μην επιλεγεί μια συνένωση που εγγυάται την πιο δημοκρατική εκπροσώπηση των υπό συνένωση τοπικών αρχών στο νέο διοικητικό σχήμα και στα όργανα λήψης των αποφάσεων;

 

Τέλος, ο Δήμος Γεροσκήπου καλεί το Υπουργείο Εσωτερικών, και ιδιαίτερα τον νέο Υπουργό, όπως επανεξετάσει την πρότασή μας για τη δημιουργία ενός ισχυρού και βιώσιμου δήμου στην ανατολική Πάφο.

Δήμο Γεροσκήπου και Ανατολικής Πάφου προκρίνει μελέτη αξιολόγησης σεναρίων συνένωσης με άλλες οντότητες

Μελέτη της Ernst & Young, που εκπονήθηκε τον Νοέμβριο για λογαριασμό του Δήμου Γεροσκήπου, αναφορικά με τη μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης, καταδεικνύει ότι η καλύτερη και πιο επωφελής επιλογή για τη Γεροσκήπου, αλλά και τη γύρω περιοχή, είναι η συνένωση του δήμου με όμορες κοινότητες.

 

  • Η μελέτη, αφού έλαβε υπόψη της τον σχεδιασμό του Υπουργείου Εσωτερικών για την ενίσχυση της διοικητικής και της οικονομικής αυτοτέλειας των Δήμων, τη μεταφορά νέων αρμοδιοτήτων με τους αντίστοιχους οικονομικούς πόρους, την εξασφάλιση της αναγκαίας στελέχωσης των δημοτικών υπηρεσιών για την εκτέλεση υφιστάμενων και νέων αρμοδιοτήτων και τη συνένωση δήμων, αλλά και κοινοτήτων με τρόπο που να διασφαλίζεται η διατήρηση της ταυτότητάς τους, κατέληξε σε ό,τι αφορά τη Γεροσκήπου, ότι η μη αποτελεσματική αντιμετώπιση των επιχειρησιακών και διοικητικών προκλήσεων που πιθανώς να προκύψουν, ενδέχεται να δημιουργήσει κίνδυνους, οι οποίοι θα οδηγήσουν σε αρνητικά αποτελέσματα, όπως, μεταξύ άλλων,:
  • Η απουσία μεθοδολογίας καθορισμός προτεραιοτήτων των αναγκών του ενοποιημένου Δήμου ή ο καθορισμός μιας μεθοδολογίας που δε λαμβάνει υπόψη τις προοπτικές ανάπτυξης της Γεροσκήπου, η οποία είναι πολύ πιθανό να οδηγήσει σε αρνητικά αποτελέσματα τόσο στο τουριστικό προϊόν και όσο στα έσοδα από τον τουρισμό.
  • Η υποβαθμισμένη και μη αντιπροσωπευτική εκπροσώπηση της Γεροσκήπου στο συμβούλιο και γενικά στη διοίκηση του νέου δήμου, βάσει της συνεισφοράς του στο συνολικό προϋπολογισμό του ενοποιημένου Δήμου, αλλά και του ενεργού του πληθυσμού.

 

Λαμβάνοντας υπόψη τα πιο πάνω, η μελέτη αξιολόγησε τέσσερα (4) σενάρια συνένωσης[1] τα οποία προτάθηκαν με σκοπό την επίτευξη των στόχων της μεταρρύθμισης και τη διασφάλιση της αποτελεσματικής αντιμετώπισης των επιχειρησιακών και διοικητικών προκλήσεων. Συγκεκριμένα, τα σενάρια συνένωσης που έχουν εξεταστεί είναι:

  1. Σενάριο Α: Δήμος Γεροσκήπου και Δήμος Πάφου.
  2. Σενάριο Β: Δήμος Γεροσκήπου, Κοινότητα Κονιών, Κοινότητα Αγίας Μαρινούδας, Κοινότητα Αχέλειας, Κοινότητα Τίμης.
  3. Σενάριο Γ: Δήμος Γεροσκήπου, Δήμος Πάφου, Δήμος Πέγειας, Κοινότητα Αχέλειας, Κοινότητα Τίμης, Κοινότητα Αγίας Μαρινούδας, Κοινότητα Χλώρακας, Κοινότητα Έμπας, Κοινότητα Λέμπας και Κοινότητα Κισσόνεργας.
  4. Σενάριο Δ: Δήμος Γεροσκήπου, Κοινότητα Κονιών, Κοινότητα Αγίας Μαρινούδας, Κοινότητα Αχέλειας, Κοινότητα Τίμης.

Όπως διαφάνηκε μέσα από τα αποτελέσματα της αξιολόγησης των τεσσάρων (4) σεναρίων συνένωσης, τα Σενάρια Β και Δ συγκεντρώνουν μεγαλύτερες πιθανότητες για επίτευξη των στόχων της μεταρρύθμισης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των προοπτικών ανάπτυξης του ενοποιημένου Δήμου, αφού οι επιχειρησιακές και διοικητικές προκλήσεις που παρατηρούνται μπορούν να αντιμετωπιστούν σε μεγαλύτερο βαθμό. Σημειώνεται ότι, τα Σενάρια Β (προτάθηκε από τη μελέτη του Δρ. Κουταλάκη) και Δ (προτάθηκε από τον Δήμο Γεροσκήπου) προσομοιάζουν, έχοντας ως μόνη διαφορά την συμπερίληψη στο Σενάριο Δ της Κοινότητας Κονιών, η οποία αποτελεί όμορη Κοινότητα με το Δήμο Γεροσκήπου και εκτιμάται ότι θα επωφεληθεί από μια πιθανή συνένωση με τον Δήμο.

Ο Δήμος Γεροσκήπου, αφού αξιολόγησε τη μελέτη της ΕΥ, προχώρησε ήδη σε εισήγηση συνένωσης της Γεροσκήπου με τις Κοινότητες Κονιών, Αγίας Μαρινούδας, Αχέλειας και Τίμης. Η εισήγηση αυτή έλαβε υπόψη τα ακόλουθα:

  • Την επίτευξη των στόχων της μεταρρύθμισης, όπως αυτές καθορίζονται από την Πολιτεία.
  • Την αποτελεσματική αντιμετώπιση των επιχειρησιακών και διοικητικών προκλήσεων, όπως αυτές αναλύονται στη μελέτη της ΕΥ.
  • Τις προοπτικές ανάπτυξης των υπό συνένωση οντοτήτων.
  • Την πιο δημοκρατική εκπροσώπηση των υπό συνένωση τοπικών αρχών στο νέο διοικητικό σχήμα και στα όργανα λήψης των αποφάσεων.

Τονίζεται δε ότι, λόγω της τεχνογνωσίας που διαθέτει ο Δήμος Γεροσκήπου στην παροχή υπηρεσιών σε (σχετικά) μεγάλο πληθυσμό, θα συμβάλει στην αναβάθμιση των υπηρεσιών προς τους κατοίκους των υπόλοιπων υπό συνένωση οντοτήτων. H συνένωση των κοινοτήτων της ανατολικής Πάφου με τον όμορο τους δήμο θα τις βοηθήσει να εξασφαλίσουν πληθυσμιακή αναζωογόνηση και κοινωνικοπολιτική ισότητα, να αναπτυχθούν ισόρροπα και να κάνουν βήματα προόδου. Επίσης, ο Δήμος Γεροσκήπου διαθέτει τεχνογνωσία για την ετοιμασία προτάσεων που αφορούν σύνθετα έργα υποδομής και θα έχουν τη δυνατότητα να χρηματοδοτηθούν από ευρωπαϊκά κονδύλια κατά την επόμενη προγραμματική περίοδο (2021-27), γεγονός που θα δώσει ώθηση στην ανάπτυξη της περιοχής.

 

 

[1] Όσον αφορά τη συνένωση του Δήμου Γεροσκήπου με άλλες οντότητες, έχουν προταθεί τρία (3) σενάρια στο «Έγγραφο Πολιτικής για την Αναθεώρηση της προωθούμενης μεταρρύθμισης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην Κυπριακή Δημοκρατία» που ετοιμάστηκε από το Δρ. Χαράλαμπο Κουταλάκη μετά από οδηγίες του Υπουργείου Εσωτερικών, καθώς και ένα (1) εναλλακτικό σενάριο, το οποίο προτάθηκε από το Δήμο Γεροσκήπου.

 

Back to top